
Hovedregelen i bokføringsforskriften § 5-3-5 ble fra 1. januar 2019 at det ved hvert salg skal skrives ut en salgskvittering fra kassasystemet, som skal fremlegges for kunden.
I utgangspunktet kan kvitteringen sendes elektronisk til kunden ved ønske, men ellers må kvitteringen skrives ut og legges fram for kunden på papir. Kunden kan riktig nok takke nei kvitteringen, men butikken må likevel skrive den ut for så å kaste den.
Finansdepartementet har nå snudd. Det nye reglene sier at dersom det brukes en integrert betalingsløsning i forbindelse med salget, skriver man ut kvittering hvis kunden ønsker. I realiteten er man kun pålagt å skrive ut kvittering ved kontantsalg, ikke ved kortsalg.
Det var opprinnelig kampen mot økonomisk kriminalitet som tvang finanstilsynet til regelendringen, og selve endringen ble dårlig tatt i mot hos butikker rundt om kring i landet.
Regjeringen begrunner helomvendingen med at "Forenklinger for næringslivet og miljøhensyn er viktig for regjeringen. Endringene vil både ivareta kostnadshensyn for de næringsdrivende og redusere unødig papirbruk".
Vi tar helg med nok en god nyhet innabords, og ønsker alle en finfin helg!